8 oktober 2016:
De 6e editie van de Nederlandse Flamencobiënnale start over 3 maanden en de kaartjes voor de optredens zijn inmiddels (bijna allemaal) te koop. Wat laat het programma zien? Dat verandert nogal eens. Natuurlijk , niet met opzet om onzekerheid te veroorzaken, maar soms kunnen artiesten onverwacht tóch niet komen (de afsluitende voorstelling) en soms doen zich mogelijkheden voor om extra voorstellingen in andere plaatsen te vertonen.
Maar goed: nnmiddels wordt steeds meer bekend over het programma van de optredens tijdens de komende Flamencobiënnale 2017. En misschien een beetje gek, maar hieronder staan dus méér voorstelling vermeld dan op de site van de Flamenco Biënnale zélf.... maar aangezien je de kaartjes via de bijgeplaatste links kunt kopen, weet ik dat het onderstaande programma klopt, maar misschien zelfs nog niet volledig is.
De optredens vinden plaats in 8 steden: Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Maastricht, de andere Maasstad Rotterdam, Utrecht en – soms luistert een organisatie tóch naar anderen – ook in Antwerpen! Mooi, want het gebied is te klein om alleen naar Nederlands gebied te kijken. Wat er dan te bezoeken zal gaan zijn in Antwerpen staat overigens blijkbaar nog niet vast, want daar staat niets over in het programma op de site van Biënnale….
Wel inmiddels in het programma staan “vast”:
13 januari 2017, Rotterdam: Begin maart werd al bekend dat de Biënnale in Rotterdam in het theater De Doelen zal openen op 13 januari 2017 met een voorstelling waarin o.a. Leonor Lealzal dansen en Rocío Márquez zingt ("Fantasía para Flamenco y Violonchelo"). Kaartjes à € 35,-
14 januari 2017, Eindhoven:
Diezelfde voorstelling, Leonor Lealzal dansen en Rocío Márquez zingt ("Fantasía para Flamenco y Violonchelo"), is een dag later op zaterdag 14 januari in Eindhoven te zien in het Muziekgebouw aldaar. Kaartjes à € 29,50
"a palo seco" door Sara Cano
14 januari 2017, Rotterdam:
Op donderdag 26 januari vindt een dubbeloptreden plaats in de Rotterdamse Schouwburg: Kalpana Raghuraman in Rebel's Cross (mix van modern en flamenco) en voorafgaande daaraan een solo, "a palo seco", gedanst door Sara Cano.
Kaartjes á € 17,- 15 januari 2017, Utrecht:
Op donderdag 26 januari vindt een dubbeloptreden plaats in Utrecht, RASA.: Kalpana Raghuraman in Rebel's Cross (mix van modern en flamenco) en voorafgaande daaraan een solo, "a palo seco", gedanst door Sara Cano. Kaartjes kun je nog niet kopen via de site van RASA…
15 januari 2017, Rotterdam
Op zondag 15 januari brengen Manuel Liñán en José Maldonado hun voorstelling “Reversible” in Rotterdam in de Schouwburg op de planken Kaartjes € 32,-
18 januari 2017, Rotterdam:
Op 18 januari zal in de Doelen in Rotterdam optreden "Casa Ibérica: fado flamenco". Een mix, zoals de naam van de voorstelling al duidelijk maakt, tussen flamenco en fado. Optredende artiesten zijn allen in Nederland woonachtig; fadozangeres Magda Mendes, flamencozangeres Erminia Fernández, gitaristen Ward Veenstra en Arturo Ramónen de percussionist Udo Demandt.
Kaartjes à € 19,-
19 januari, Rotterdam:
Op 19 januari is de voorstelling "Orquesta Chekara - Flamenco Andalusí" te zien in De Doelen in Rotterdam. Deelnemende artiesten daar zijn o.a.: Tino van der Sman (gitaar), Vicente Gelo (zang) en María Ángeles Gabaldón (flamencodans) Kaartjes à € 29,-
20 januari, Rotterdam:
Op 20 januari zijn er optredens van studenten van CodArts Rotterdam. Ik vermoed dat dat niet alleen maar flamenco zal zijn. Kaartjes à € 12,-
20 januari 2017, Amersfoort:
Op donderdag 26 januari vanaf 20:30 uur vindt een dubbeloptreden plaats in de Amersfoortse “De Lieve Vrouw”: Kalpana Raghuraman in Rebel's Cross (mix van modern en flamenco) en voorafgaande daaraan een solo, "a palo seco", gedanst door Sara Cano. Kaartjes á € 18,50
"made in Jerez" van David Lagos
21 januari, Den Haag
Op zaterdag 21 januari is in het Zuiderstrandtheater in Den Haag vanaf 20:00 uur de voorstelling "Dju Dju" van Isabel Bayón. Kaartjes á € 32,-
24 januari 2017, Maastricht: Rocío Molina treedt op dinsdag 24 januari 2017 op in Maastricht, in het Theater aan 't Vrijthof. Saillant detail, de kaartjes zijn daar bijna een tientje per stuk goedkoper dan in A'dam voor dezelfde voorstelling. Kaartjes à € 27,50
26 januari 2017, Utrecht:
Op donderdag 26 januari 2017 zal vanaf 20:00 uur in de Utrechtse Stadsschouwburg de voorstelling “Made in Jerez” vertoond worden, met in de hoofdrollen de Jerezaanse zanger David Lagos en de danseres Merceder Ruíz Kaartjes à € 31,-
26 januari 2017, Maastricht:
Op donderdag 26 januari vindt een dubbeloptreden plaats de kleine zaal in het Theater aan 't Vrijthof in Maastricht: Kalpana Raghuraman in Rebel's Cross (mix van modern en flamenco) en voorafgaande daaraan een solo, "a palo seco", gedanst door Sara Cano. Kaartjes à € 14,-
27 januari 2017, Amsterdam: José Valenciazal op 27 januari in Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam met als gastartiest Antonio Canales, zijn voorstelling "en directo" brengen. Kaartjes à € 34,-
José Valencia
28 januari 2017, Amsterdam:
Op zaterdagavond 28 januari is het dan de beurt aan Rocío Molina om in Amsterdam (Muziekgebouw aan 't IJ) Kaartjes à € 37,-
28 januari 2017, Den Haag:
Op donderdag 26 januari vindt een dubbeloptreden plaats in het Haagse Korzo-theater: Kalpana Raghuraman in Rebel's Cross (mix van modern en flamenco) en voorafgaande daaraan een solo, "a palo seco", gedanst door Sara Cano. Kaartjes zijn nog niet via de site van Korzo te koop….
29 januari, Amsterdam:
Op zondag 29 januari wordt de Biennale NIET afgesloten met de eerder geplande voorstelling van een soort van reünie die de artiesten die in de jaren 80 samen een succesvol project deden (de groep Ketama en Malinees Toumani Diabaté) , maar met de derde maal de voorstelling waarin o.a. Leonor Lealzal dansen en Rocío Márquez zingt ("Fantasía para Flamenco y Violonchelo") en dan nu in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Kaartjes à € 37,-
Als je mij dan vraagt “Joh, ik moét kiezen: ik wil 3 voorstellingen gaan zien. Welke dan?”, dan zou mijn antwoord zijn:
19 januari: Vicente Gelo (begeleid door Tino van der Sman en dans van María Ángeles Gabaldón) in Rotterdam;
26 januari: David Lagos in Utrecht (met danseres Mercedes Ruíz als gastartiest);
27 januari: José Valencia in Amsterdam (met danser Antonio Canales als gastartiest).
Rest er nog één hoop: alsjeblieft een flamenco-poster voor de flamenco biënnale. Niet weer zo'n debiele poster die niks met flamenco te maken heeft. Maar mijn gutfeeling (en mijn ervaring in de afgelopen jaren met de deels niet-flamencoprogrammering) zegt me dat het wel weer eens verkeerd zou kunnen aflopen met de keuzes op dat gebied. Mocht dat niet zo zijn, zal ik openlijk mijn woorden gaan inslikken... hier op de site.