Column
 Home
Home > Noticias > Column > Eva-Luca Pouwer
 

"El Quejío"
Eva-Luca Pouwer

Ik vraag periodiek iemand uit de flamencowereld om in de rubriek "El Quejío" een column te schrijven. De onderwerpkeuze is vrij, maar moet uiteraard wel flamenco-gerelateerd zijn. Maar daarbinnen is de inhoud dus vrij.

Deze 25e column is geschreven door danseres en dansdocente-in-opleiding Eva Luca Pouwer "het meisje van de Biënnale-poster".

Een korte biografie van Eva-Luca Pouwer:

De in 1994 geboren Eva-Luca Pouwer is een jonge, bevlogen en veelbelovende danseres en dansdocente. Toen Eva-Luca op haar vierde voor het eerst in aanraking kwam met klassiek ballet was ze meteen verkocht.

eva luca
foto: Jos Beijer
Zij groeide al dansend op in een creatief gezin in Veenendaal. Na tien jaar lang balletlessen te hebben gevolgd, besloot zij om zich te verbreden en ook buiten Veenendaal lessen te nemen.

Naast de middelbare school volgde ze lessen op de ArtEZ Dansacademie in Arnhem, de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam en bij de talent class van het Scapino Ballet. Hier is zij ook in aanraking gekomen met andere dansstijlen als modern, jazz, hiphop en improvisatie.

Na het behalen van haar diploma  kon het eigenlijk niet anders dan dat Eva-Luca naar de dansacademie zou gaan en in 2011 begon ze dan ook, al op 16-jarige leeftijd, aan de HBO opleiding Docent Dans op ArtEZ in Arnhem. Dit was de plek waar ze in aanraking is gekomen met flamenco. 

Momenteel is Eva-Luca bezig met haar afstudeeronderzoek naar hoe ze, door middel van dans, kinderen en jongeren woonachtig in een asielzoekerscentrum de Nederlandse taal kan leren. Na haar afstuderen wil ze aan de slag als zelfstandig ondernemer om dans te integreren in de samenleving. Eva-Luca ziet dans namelijk als een middel om niet dansante doeleinden te bereiken. Ze wil het in de toekomst dan ook als middel inzetten in bijvoorbeeld opvangcentra, zorg- en onderwijsinstellingen maar ook in het bedrijfsleven. 

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

Type Spaanse vrouw met polkadotjurk

door Eva-Luca Pouwer

Op de dansacademie gebeurt het regelmatig dat iemand in de deurpost van de studio even naar de les komt kijken. Zo ook op een ochtend in september. Ik sta tijdens een klassieke balletles vol concentratie aan de barre en probeer geen aandacht te besteden aan de onbekende vrouw die een tijdje staat te kijken. Om mij heen hoor ik geroezemoes omdat zij foto’s maakt. Een mede-student loopt naar haar toe om uit te leggen dat dit niet zo maar kan. Ik negeer het rumoer en ga gewoon door met de oefeningen: “concentratie, focus op jezelf”.

eva luca

Nadat ik hier niet meer over na heb gedacht krijg ik een paar dagen later een verrassend mailtje.
De afzender is Mariola López Mariño van communicatie en ontwerp studio Lopezlab. Zij schrijft dat ze toevallig op ArtEZ was en in onze les een meisje met “een elfengezicht” heeft zien staan.  Perfect voor het nieuwe campagnebeeld van de Flamenco Biënnale 2015! Eerlijk is eerlijk: ik moest er even over nadenken of ik dit wel wilde. Of durfde…
Ik ben toch helemaal niet geschikt hiervoor? Zoeken ze niet iemand met een Spaanse, krachtige en temperamentvolle flamenco uitstraling?

eva luca
In 'n dansstudio van ArtEZ in Arnhem

Mariola legt uit dat de Flamenco Biënnale eigentijds en toegankelijk is. Flamenco is veel meer dan enkel en alleen type Spaanse vrouw met polkadotjurk. Het campagnebeeld moet de brug slaan tussen echte flamenco amande en het “gewone publiek”.  Ze heeft me overgehaald: ik doe het! Eén klein probleempje stond alleen nog in de weg. Of ik even mijn exacte maten door wilde geven. Oeps, ik heb niet eens een meetlint.

Een paar weken later is het zover.

Na een drukke zaterdagochtend lesgeven in Arnhem spring ik snel in de trein naar Amsterdam. Mariola heeft me al een beetje voorbereid maar eenmaal aangekomen begrijp ik pas echt wat de bedoeling is. Die grote bak met water daar, daar moet ik straks in gaan liggen. Gelukkig is het hele team uitermate  zorgzaam en wordt er met man en macht gewerkt (lees een batterij aan waterkokers) om het koude water een beetje op te warmen.

Goed, we zijn er klaar voor. De prachtige manton van artistiek directeur Ernestina van de Noort ligt over mij heen gedrapeerd, de fotograaf staat boven op een vide klaar met zijn camera en de assistent-fotograaf staat in de aanslag met een emmer water die binnen enkele minuten over mij heen gegooid zal worden.

eva luca
Foto: Jos Beijer

Nog even wordt het concept doorgenomen: zodra het koude water over mij heen gegooid wordt moet ik zo natuurlijk mogelijk reageren. Net als bij flamenco, innerlijke emoties, pure expressie.

De eerste druppels die vallen zijn het meest intens. Ik doe m’n best om mijn ogen open te houden, want een campagne beeld waarop gesloten ogen te zien zijn kan niet. Ik heb geen benul meer van tijd en ruimte, het water blijft maar komen. Het éne moment vecht ik er tegen, het andere moment accepteer ik het. Dan, niet wetende dat de uiteindelijke foto al geschoten is, tijd voor een pauze. Er volgen uiteindelijk nog twee sessies. Bij de derde serie wordt er iets compleets anders uitgeprobeerd. In plaats van donkere doeken een lichte achtergrond, rozige smalle doeken als kleding, grote verse bloemen in de bak met water en er komt melk in plaats van water uit de gieter.

eva luca
nog even wachten...

Bij het bekijken van het resultaat blijkt deze serie toch niet helemaal in de sfeer van de biënnale. Ondertussen is de tijd voorbij gevlogen en word ik snel terug naar Amsterdam Centraal gebracht om de laatste trein terug naar Arnhem te halen. Moe maar voldaan, en ruikend naar melk, val ik al snel in slaap.

Twee weken later komt er een mailtje binnen. Het eindresultaat: een foto uit de eerste serie met gesloten ogen en een rustig gezicht. Niet een foto waarvan ik aanvankelijk had gedacht dat die het zou worden. Mariola schrijft waarom ze van al die foto’s juist deze hebben uitgekozen. Het is kracht van binnen uit. En daar heeft ze gelijk in. Zonder polkadotjurk maar met de kracht van flamenco is het inderdaad passend bij de identiteit van de hedendaagse Flamenco Biënnale.

foto poster

De foto (fotogr. Arjan Benning) en de poster (gemaakt door Studio Lopezlab

Nu kom ik mezelf dagelijks tegen, op posters die in de academie hangen, op flyers in de schouwburg en op internet. Een beetje gek is het wel. Het meisje achter de foto komt zelf niet uit de flamenco wereld. Toch voel ik me door deze fotoshoot meer dan ooit verbonden met flamenco en kijk ik verwachtingsvol naar de Biënnale uit, ik kijk er naar uit!

REAGEER OP DE COLUMN!

Eva-Luca Pouwer

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

De volgende column verschijnt op zaterdag 7 februari
en is het tweede deel van de "Ciclo de Invierno"
van Onno Kramer, flamencogitarist

 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
eva luca
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía