Home | |||||||||||||||||||||||||||||||||
GitaarVoor de flamencogitaar wordt in de regel een klein membraan condensatormicrofoon gebruikt, ook wel pijpje genoemd. Een condensatormicrofoon[7 ] pakt een breed spectrum van het geluid en is verfijnder maar daarentegen kwetsbaarder en gevoeliger voor audio-feedback. Belangrijk is dat condensatormicrofoons gebruik maken van 48 Volt voeding. De meeste mengtafels hebben daar een knopje voor maar niet alle en ook niet elke versterker heeft standaard deze mogelijkheid. Losse Phantom Power Supply modules zijn te verkrijgen voor circa (≈50 €). Je hebt dan ook een extra XLR kabel nodig. TheatersErvaringen: De Röde NT-3 (≈180 €) klinkt helder en mooi maar heeft als nadeel dat hij tamelijk gevoelig is voor audio-feedback. Zeer goede ervaring zijn er met de Neumann KM184 (≈600€). Deze heeft uitstekende kwaliteit, klinkt fris en helder maar sommige vinden het wat koud. Deze wordt vooral in goede theaters gebruikt maar is ook geschikt voor thuis opnames. Kleine podia
Festivals en horecagelegenhedenDe Rumba Classic is lastig te verkrijgen maar heeft een opvolger: de CROMA Cord Rumba (≈165 €). Men plaatst de microfoon in de opening van het bovenblad van de gitaar waardoor deze geschikt is voor spelen in luide omgevingen. De meeste vinden hem effectief maar wat minder mooi klinken. Vergelijkbaar is de Audio Technica PRO-70 (≈175 €) die wat meer een heldere weergave geeft. Grote podiaAls je als gitarist in wat grotere zalen speelt of in een grote groep is de kans op feedback ook groter. Om de kans hierop te verkleinen kun je bijvoorbeeld de Shure SM57 bèta (≈110 €) gebruiken. Het geluid is weliswaar iets minder mooi omdat niet alle frequenties worden versterkt maar klinkt anderzijds wel lekker schel. Dat kan juist in combinatie met andere muzikanten heel functioneel zijn.
Nieuw is de Vicente Amigo VIP DOBLO pick-up (≈500 €)[3 ] maar deze firma levert ook de CS-sensor passive mic (≈200 €) bekend van Vicente Amigo tijdens zijn live-concert in Córdoba. De sensor moet worden bevestigd aan de buitenkant van de gitaar. BuitenfestivalsBij buitenpodia-optredens speelt heel vaak tijd een grote rol. Meestal is er niet meer tijd dan even een line-check oftewel kijken of alle kanalen goed door komen. Daarom wordt aanbevolen om voor volume te kiezen boven geluidskwaliteit en dan uit te gaan van de kleine podiumopstelling met minder ingewikkelde geluidskwaliteitseisen. Als tijd niet beperkend is, is er vaak wél veel mogelijk, doordat er veel materiaal aanwezig is (grote PA, veel monitors en veel microfoons). PercussieWat is nou flamenco zonder palmas en jaleos?! Over palmas wordt doorgaans niet veel gezegd terwijl het juist zo kenmerkend voor flamenco is. Voor live-optredens in kleine zalen is versterking niet altijd nodig en helemaal als er meerdere palmeros zijn. In grote zalen is palmas smaakvol versterken een uitdaging.
De cajón is tegenwoordig bijna standaard onderdeel van een flamencogroep. Zeer goede ervaringen zijn er met het zogenaamde ‘scheerapparaat‘ Sennheiser MD-421 (≈400 €) die goed tegen een luide achtergrond bestand is op speach-stand of Shure SM57 of Shure Bèta 91. De laatste Shure heeft fraaiere hoge frequenties dan de Sennheiser maar de Sennheiser geeft daarentegen wat fijner de lage frequenties weer. Ook is men tevreden over de Beyerdynamic-M88TG (≈285 €) voor aan de achterkant. Voorgaande mics werken ook prima voor djembé of vloermicrofoon (zie dans). Pandero werkt goed met de eerder genoemde DPA-4099. BasgitaarBas wordt niet heel veel gebruikt in flamenco. De meeste contra- en elektrische basgitaren hebben een in het instrument ingebouwde DI-box[4 ] die rechtstreeks of via een versterker op de mengtafel wordt aangesloten. Soms wil de bassist wel van een onafhankelijke microfoon gebruik maken. Deze wordt dan bij een staande contrabas vóór het instrument geplaatst en in geval van een elektrische basgitaar vóór de voorversterker. Let dan op dat de flamencogitaar en bas elkaar qua tonen niet in de weg zitten. Stem dit af met de technicus.
Men is enthousiast over de DPA 4099 d:vote Bass clip (≈475 €) evenals de Schertler DYN-B Set (≈430 €) die je aan de bas kunt vastklemmen en via een kastje Schertler PRE-AIII (≈430 €) kunt lijden bijv. de Gallien Krueger MB150E 100W Micro Combo basversterker (≈960 €). Een gewone Shure SM57 kan eventueel ook waarbij extra “body” wordt toegevoegd aan het directe signaal. Ook de losse microfoon AKG C214 (≈350 €) werd door de bassisten als goed gezien evenals de MB-K1000 maar deze laatste is zeer fragiel. Elektrische gitaarBij de elektrische gitaar kun je kiezen tussen de DI-box als de gitarist met een simulator werkt en een microfoon voor de versterker als de gitarist een gitaarversterker gebruikt. In dat geval is een Shure SM57 een veelgebruikte en goed werkende optie. Strijkers, fluit, piano en snaarinstrumentenGebruik bij viool, cello, piano, mandoline e.d. bij voorkeur een condensatormicrofoon. Vanwege de beperkte bewegingsvrijheid met microfoonstandaards zijn de clips een serieus te overwegen alternatief. De DPA 4099 d:vote (≈475 €) is er voor meerdere doeleinden maar er zijn ook goedkopere varianten verkrijgbaar zoals AKG en Senheisser. Voor fluit wordt de DPA head-set 4061 Omni aangeraden (≈565 €). FlamencodansHet laatste onderdeel van microfoons is de flamencodans. De danser is in feite ook een muzikant die ritmische nootjes maakt met de voeten. Er wordt niet vaak aan gedacht maar de juiste balans in het geheel qua volume is cruciaal. Tegenwoordig worden er ook draadloze miniatuurmicrofoons gebruikt maar die hebben als nadeel dat er een prop op de dansschoenen zit wat visueel minder aantrekkelijker is en het kan lastig zijn met omkleden.
FlamencogroepenEen eerste mogelijkheid is om met meerdere microfoons een groep te versterken. Soms wil men niet met meerdere microfoons werken zoals bijvoorbeeld bij koren. Een omni directionele microfoon die vanuit alle richtingen geluid opvangt is dan een oplossing zoals de DPA d:screet SMK-SC4060 (≈775 €) die je in de ruimte ophangt voor overall geluid. 1.4 Mengtafel In de mengtafel of mixer komen alle signalen binnen van de microfoons en andere gebruikte apparatuur. De juiste balans in volume wordt hier ingesteld en het bijstellen naar de gewenste klankleur. Zorg ervoor dat altijd iemand de mixer kan bedienen om bijvoorbeeld het volume bij te stellen tijdens het optreden.
Als je muziek op een kanaal wilt kunnen afspelen bijvoorbeeld in de pauze is het handig dat er ook een stereo-inputkanaal op zit. Mixers zijn er al vanaf (≈110 €) zoals de Behringer-XENYX 1204. Meer gebruikt is de bekende mengtafel van Soundcraft-EFX8 (≈300 €) met voldoende mogelijkheden en die niet al te groot is. In goede theaters hebben de mixers in de regel veel meer mogelijkheden. 1.5 EffectenVaak willen zangers een galmeffect toegevoegd hebben aan het geluid. Het meest bekend en gebruikt is het effect van de klank van grote zalen of zelfs van een kerk. Het galmeffect dat dit nabootst is reverb ‘great hall‘. Als een mixer de compressor-optie heeft kan dat heel functioneel zijn, juist omdat flamenco zoveel verschil in dynamiek heeft. Hard klinkt dan zachter en vice-versa. Om audiofeedback te voorkomen is een bass-roll-off filter of low-cut-filter wel zo handig. Hierbij worden lage tonen oftewel frequenties beneden de 80 Hz weg gefilterd. Probeer dat te regelen met de geluidstechnicus. Veel gitaristen en zangers gebruiken hun eigen versterker om deze als monitor te gebruiken en leggen dan een lijntje (verbinding via een XLR kabel) naar de PA mixer van de technicus in bijvoorbeeld een theater of festival. 1.6 Versterkers en luidsprekersAls je als akoestisch spelende gitarist beslist om versterkt te spelen kun je de microfoon in een losse versterker prikken. Controleer ook hier altijd op de optie fantoomspanning. De zeer robuuste AER Domino 2 (≈1400 €) en de AER compact mobile met accu (≈1300 €) wordt door flamencogitaristen veel gebruikt evenzo de Trace Elliot TA100 100W akoestische Combo Versterker (≈830 €) en wat minder vaak de Laney-LA20C (≈140 €). Ook is men enthousiast over de Schertler Unico gitaarversterker (≈1060 €) omdat die goed bruikbaar is als monitor en een goede Direct Injection of DI[4 ] heeft waarmee het geluidssignaal wordt omgevormd. Voor diegene die niet teveel wil meeslepen maar toch iets versterkt wil spelen is de zeer compacte Roland Micro Cube met accu (≈120 €) een oplossing. Kwalitatief betere versterkers hebben de mogelijkheid dat ook een zanger eenvoudig erbij kan worden aangesloten. Het assortiment te verkrijgen akoestische gitaarversterkers is aanzienlijk. De beste tip is om samen met iemand vooral te gaan luisteren. Laat de ander spelen en beoordeel zelf naar je eigen voorkeur. Voor het onderdeel luidsprekers of speakers wordt onderscheid gemaakt in actieve en passieve speakers. Actieve luidsprekers zijn al voorzien van hun eigen versterkermodule, passieve luidsprekers hebben een losse versterker nodig. Bij optredens worden actieve spankers het meeste toegepast. De mogelijkheden in actieve speakers zijn enorm. Favoriet zijn Mackie actieve speakers zoals de SRM-450-V3 Bundle (≈980 €). Ook een voorbeeld dat gebruikt wordt is de Roland CM-30 Cube Monitorspeaker (≈400 €). Het is mogelijk per optreden een setje te huren of je schaft een setje zelf aan. Voor (≈240 €) heb je een set Devine Blist 12D actieve luidsprekers die aardig klinken en voor (≈40 €) heb je ook Innox IVA S-1 luidsprekerstatieven van 1.80m. Als je hogere eisen hebt is het verstandig te gaan luisteren in speciaalzaken. 1.7 PodiummonitorenMet een klein optreden zijn monitoren niet nodig omdat je elkaar dan goed kunt horen, maar in een wat groter gezelschap of als het publiek rumoerig is, twijfel dan niet en zet op z’n minst een versterker neer. Bij de soundcheck zijn doorgaans je oren niet vermoeid en is er geen publiek waardoor je al snel kan denken dat versterking niet nodig is. In de praktijk ben je al veel moeilijker te horen zodra 10 mensen met elkaar kletsen. Dat heeft te maken met het toenemen van het aantal decibellen[8 ]. Het gaat te ver om hier op in te gaan maar wees je er bewust van. onitoren zijn bedoeld om elkaar goed te kunnen horen. Het gaat om functioneel geluid en niet persé om hoe mooi het klinkt. Vraag niet aan de technicus om galm of een ander effect. Des te harder de monitoren staan des te groter het gevaar op audiofeedback vooral met condensatormicrofoons.
1.8 Sound-checkDe soundcheck is een cruciaal onderdeel in de voorbereiding van een optreden. Neem hier voldoende de tijd voor. Bij meerdere artiesten is het verstandig om een persoon aan te stellen die het proces coördineert. Hij of zij heeft een plan en kan rechtstreeks communiceren met de geluidstechnicus. Begin eerst met een line-check zodat technisch gezien alle apparatuur is aangesloten. Hierbij is het niet strikt noodzakelijk dat alle artiesten op het podium zitten. Zorg dat de vaart erin blijft zodat iedereen niet te lang hoeft te wachten. Met de nodige discipline van alle betrokkenen kan de soundcheck heel effectief worden gedaan. Wees vooral duidelijk in wat je wilt van de technicus en wat liever niet. Je gaat ook niet naar de bakker om te zeggen dat je het brood wat muffig vindt ruiken. Je vraagt dan: kan ik een donkerbruin brood hebben? Vergeet niet dat de technicus je grootste vriend is en mede het succes bepaalt van het optreden. In theaters is het altijd goed om even de tijd te nemen om kennis te maken met de medewerkers zodat je weet wat hun werkwijze is. Het is hun theater en jij bent te gast. Als de onderlinge sfeer goed is kun je ook veel gemakkelijker lastige situaties bespreekbaar maken. Bovendien leer je dan de akoestiek kennen van de ruimte. Het is verder belangrijk dat er tijdens de soundcheck gespeeld wordt op het volume van het optreden. Zo kan de technicus een goede instelling maken. En verder is het belangrijk om je als muzikant te realiseren dat een “volle zaal” het geluid absorbeert. Hierdoor lijkt de klank tijdens de soundcheck wat schel en te hard, maar is deze bij een volle zaal juist goed. 2. OpnemenOver opnemen heeft iedereen wel een persoonlijke voorkeur. De één wil alles graag thuis doen en zelf alles kunnen bepalen door allerlei instellingen te kunnen aanpassen. En de ander wil dat juist niet, die wil zich graag kunnen richten op het zingen of spelen zelf. Beide hebben vóór- en nadelen. Er zijn ook tussenvormen denkbaar, namelijk zelf tracks opnemen en alles laten bewerken en afmonteren in een professionele studio. Als je oude flamencoplaten beluistert met alleen een zanger en gitarist, werd vaak de zanger op het linkerkanaal gezet en de gitarist op het rechterkanaal. Met een koptelefoon op klinkt dat soms helemaal niet aangenaam maar als alles in het midden zit klinkt het als mono en is ook niet prettig en niet meer van deze tijd. Met goede studiotechnieken is er tegenwoordig heel veel mogelijk. Het gevaar van teveel effecten zoals galm resulteert al snel in een kil geluid. De plaat van Mayte Martin ”Muy fragile” of Enrique Morente ”Esencias flamencas” zijn voorbeelden hiervan. De muziek is fantastisch maar door het teveel aan galm vermoeiend om naar te luisteren. De nieuwste flamenco cd’s zijn doorgaans qua effectengebruik minder resoluut afgemonteerd en klinken natuurlijker.
Compressie[14 ] wordt in muziek vrijwel standaard toegepast vanwege allerlei redenen, technisch gezien om de dynamiek automatisch aan te passen en samen te drukken vergelijkbaar als met een volumeknop. In de praktijk wordt compressie misschien wel als belangrijkste rede gebruikt om aandacht te krijgen voor de muziek. Dit is heel goed merkbaar bij het reclameblok tijdens een tv-programma. Feitelijk is het geluid niet veel harder alleen wel merkbaar meer aanwezig. 2.1 StudiomicrofoonsAlle microfoons en met name studiomicrofoons hebben verschillende soorten richtingskarakteristieken[9 ] met een gevoeligheid voor de hoek en de afstand waar het geluid vandaan komt. Het cardioïde patroon (nier karakteristiek) werkt bij flamenco doorgaans goed omdat niet al het omgevingsgeluid wordt meegenomen of bij meerde muzikanten in een ruimte. De cardioide stand van een groot-membraan heeft een akoestische nadeel dat je te maken kunt krijgen met phasing[10 ] of faseverschuiving en je een deel mist van het akoestische spectrum. ZangBij het opnemen van zang is een dempingsscherm achter de microfoon verstandig om geen reflecties van de ruimte op te vangen. Het geluid klinkt dan meer droog en de zang meer direct. Om ploppen door zangers, die dicht bij de microfoon zingen, tegen te gaan is het aanbrengen van een zangscherm voldoende. De te harde p, h, s en t’s worden dan gedempt.Redelijke ervaringen zijn er met de Röde-NT1 (≈150 €) en de Röde-NT2 (≈250 €), zeker met de AKG-C414 (≈950 €) of de goedkopere variant AKG-C412 (≈350 €). Voor de meer serieuze gebruiker is de geliefde en warm klinkende Nuemann-U87 (≈2500€) een echte aanrader of als klapper de Neumann-U47 (≈3750€). GitaarDe Neumann KM184 wordt algemeen het meest genoemd. Ook goede maar dure microfoons zijn: DPA d:dicate 4011A (≈1530€), Sennheiser MKH 40 P48 (≈1750€). Minder bekend is de Coles 4038 Studio Ribbon (≈950€) die vanaf de schouder wordt gericht. Dit laatste kan overigens ook met andere richtmicrofoons. Voor een heel natuurlijke en pure weergave van de flamencogitaar is de Schoeps microfoon CMC5-MK4 (≈1400€) een heel goed keuze. Ook goede ervaringen zijn er met de eerder genoemde ‘zang’ mic Nuemann-U87.
Bij het opnemen van flamencogitaar wordt vaak een X-Y opstelling[11 ] gekozen met als doel het geluid zo realistisch mogelijk in stereo op te nemen. Het extra plaatsen van microfoons bij de nek, hals en elders wordt ook gedaan en de afzonderlijke sporen samen gecombineerd bij het afmixen. Het plaatsen van de microfoons op afstand neemt dan ook de klank van de opnameruimte mee. In een geluidsarme of dode akoestische ruimte wordt dan vaker mono opgenomen. Bij het opnemen van een lead-gitaar is het vaak ook mooi om een partij dubbel in te spelen en te verdelen over het linker en rechterkanaal (panning) waardoor het resultaat voller klinkt. PercussiePalmas is voor opnames vooral een kwestie van, of met meerdere klappers tegelijk heel strak inklappen met als voordeel dat je ook jaleos kunt meenemen in de versterking, of als meerdere tracks achter elkaar opnemen. In het laatste geval is het resultaat netter omdat je een track vaker of opnieuw kunt opnemen maar het gevaar bestaat dan dat het klinisch gaat klinken en de levendigheid eruit gaat. Dit is een keuze. De Shure-SM58 is geschikt of een condensatormicrofoon op wat meer afstand om wat ruimte te verkrijgen en het geluid toch helder is. Voor cajón-opname in de studio is de condensatormicrofoon zeer geschikt zoals de Nuemann-TLM103 (≈860€). BasgitaarDoorgaans kiest men voor een grootmembraan microfoon voor studio-opname van basgitaar. De Neumann-U87 en de microfoon AKG-C414 (op 1,5 m afstand) is zeker geschikt voor het maken van opnames en de eerder genoemde DPA 4099. Daarnaast wordt ook in de studio het directe geluid van de bas via een DI opgenomen. Van deze 2 signalen microfoon en versterker, kan dan een optimale mix gemaakt worden. Elektrische gitaarZie item bij optreden. In de regel goede condensatormicrofoon of een Shure SM-57. Strijkers, piano en snaarinstrumentenIdem. FlamencodansZie item bij optreden. In de regel goede condensatormicrofoon zoals bij percussie. FlamencogroepenBij het opnemen van grote groepen die dat samen tegelijk willen doen is het gebruik van schermen raadzaam. Hiermee wordt het geluid van de ander beperkt. Niet alle studio’s hebben deze mogelijkheid. Er zijn ook goede ervaringen met de dynamische Sennheiser MD441 (≈725 €) microfoon. 2.2 Audio Interface en pre-ampOpnemen is ook mogelijk met opnameapparaatjes, je mobiele telefoon en ook vrijwel alle computers hebben een ingebouwde geluidskaart maar deze zijn niet echt geschikt voor het opnemen of het produceren van muziek. Door de in- en uitgangen op minijackbasis krijg je te maken met vertraging van het signaal ofwel Latency[13]. Dit wordt vervelend zodra het hoorbaar wordt en dat is snel het geval. Bij het opnemen van meerdere tracks op normale huis-tuin-en-keukenapparatuur zal je dat snel gaan merken. Als je serieus aan de slag wilt is het verstandig het nodige onderzoek te doen en/of verder te sparen voor of een kwalitatief betere variant of op te gaan nemen in een studio. VoorversterkersBij het opnemen wordt het zwakke signaal van een microfoon op de juiste sterkte gebracht alvorens het binnenkomt in een mengtafel of audio-interface. Globaal is een voorversterker of pre-amp[15 ] een losse eenheid waarin de signaalversterking plaatsvindt. Dit signaal wordt naar een audio interface gestuurd. Audio interfaceOm het opgenomen analoge geluid om te zetten naar een digitaal signaal is een audio interface[12 ] nodig. In veel gevallen wordt in een audio interface een pre-amp geïntegreerd. In grote professionele studio’s zie je geregeld alle modules los. Voor thuis opnemen kan alles-in-één voordelen hebben maar als je een onderdeel wilt wijzigen is dat niet handig. Voorversterkers en audio interfaces zijn verkrijgbaar in talloze soorten en maten. Afhankelijk van de smaak en prijs is vrijwel alles mogelijk. Een aardige is de ART Tube MP Studio V3 buizen microfoon voorversterker (≈85 €) is helder maar veroorzaakt wel wat ruis. De prijzen lopen snel op maar dat geldt ook voor de kwaliteit. Veel gebruikte pre-amps: een oude bekende M5 avalon (≈1450 €) en de Universal audio 4-710D (≈1850 €) die een herkenbare kleur geeft aan het geluid. Voor zang wordt de Focusrite ISA-430-MKII gebruikt (≈1900 €). Ook genoemd is de Rupert Neve Portico 5012 (≈1750 €). Voor audio interfaces heb je de eenvoudige compacte Steinberg UR22 voor laptop (≈130 €), TC Electronic Impact Twin (≈270 €), de compacte RME Babyface USB audio interface (≈550 €), de Steinberg UR824 (≈650 €) met uitzonderlijke en kristalhelder geluidskwaliteit, de populaire MOTU-828x (≈775 €) en de veel gebruikte RME fireface 802 met heel goede pre-amp en zeer geringe harmonische vervorming (≈1500 €). Sommige werken graag met Universal Audio in combinatie met UAD plu-ins en dan is de Apollo Quad geschikt (≈2185 €). Nadeel is dat Universal Audio het geluid een bepaalde kleur geeft waar je van moet houden. 2.3 OpstellingOm op te nemen heb je een set-up of opstelling nodig die globaal als volgt gaat:
2.4 StudiomonitorenDoorgaans wordt aan deze hardware de minste aandacht besteed terwijl het juist bepalend is hoe het eindproduct, de muziek, zal gaan klinken. Goede monitoren zijn al snel erg prijzig maar zeker geen zinloze investering. De Dynaudio AIR Stereo is een bekende maar de set kost al gauw (≈4250 €). Goedkopere maar goede varianten zijn de Genelics 8030 (≈1000€), de Adam-F5 (≈400 €) of de JBL-LSR305 studiomonitor (≈320 €). 2.5 Audio Software en plug-insSequencersEen music sequencer is een software[16 ] toepassing waarmee je kan opnemen, monteren en muziek mee kan afspelen in verscheidene vormen zoals WAV of MIDI. MIDI staat voor Musical Instrumental Digital Interface[17 ] en staat voor een digitale vorm van om muziekinstrumenten, computers, synthesizers en verwante apparaten met elkaar te laten communiceren. WAV[18 ] is een Microsoft standaard voor het bewaren van audio bestanden op pc’s vergelijkbaar met AIFF[19 ] van Apple.
De meest bekende en gebruikte DAW in de industrie is Pro Tools en is goed in audio maar op dit moment minder flexibel met MIDI werkt. In de meeste professionele studio’s gebruikt men Pro Tools. Omdat MIDI in flamenco niet vaak wordt gebruikt lijkt Pro Tools daarom de eerste keuze. Pro Tools is goed maar is ook best prijzig en daarom zijn er ook goede alternatieven op de markt gekomen de laatste jaren. Alle DAW’s zijn tegenwoordig vergelijkbaar aan elkaar. Reaper is ontstaan vanuit Pro Tools, maar is nu geheel anders. Het kan minstens zoveel maar is vele malen goedkoper. Ook Presonus Studio One is een goed alternatief en werkt goed samen met Universal Audio plug-ins. Steinberg Cubase of de meer ingewikkelde variant Nuendo is goed in zowel audio als MIDI en staat bekend om de VST plug-ins waarmee zoals effectsprocessoren en virtuele instrumenten kunnen worden gebruikt. Elk hiervan wordt gebruikt voor verschillende toepassingen. Nuendo wordt veel in fil gebruikt en Cubase vooral door componisten. De Apple variant hiervan is Logic Pro en is minder met audio. Plug-insVan oudsher is een plug-in geen software maar keihard een apparaat (hardware) waarmee je geluid kleur kon geven. Een voorbeeld is de “plate reverb” die een galm veroorzaakt. In de jaren vijftig werd deze ontwikkeld voor studio’s en woog een paar honderd kilo. Thans is een plug-in een invoertoepassing waarmee je real-time audio kan bewerken en talloze soorten effecten kan toevoegen. Eerdere voorbeelden zijn reverb, compressie, equalizers, fase verschuiving eva. Het meest wordt gebruikt de Waves bundle[21 ]. Let goed op de volgorde van verwerking van het audiobestand. Gebruik bijvoorbeeld bij geluidsverwerking een galm nooit vóór compressie en limiter. Gratis plug-ins kan je ook online verkrijgen[30 ]. Click trackKenmerken voor flamenco zijn de (ingewikkelde samengestelde) maatsoorten, oftewel het compás. Goede sequencers hebben de mogelijkheid om ingewikkelde loopjes te maken met het compás dat doorklinkt zodat je strak kan inspelen of inzingen. Je kunt ook van een bestaand nummer zelf een stukje knippen en plakken zodat je precies 1 of meerdere compassen achter elkaar zet tot een click-track. Zoals de intro van de bulería ”Juan & Co” van Diego del Morao CD ”Orate”. Tip is om 8-12 palmas tracks te gebruiken voor een lekkere vette ritmische swing maar gebruik wel verschillende goede klappers. Maak een loop van 4 tracks en klap de overige live in. 2.6 EindmontageAls je zelf opnames hebt gemaakt kun je ook besluiten alles zelf af te monteren. Als je dat beslist is het wel van belang om goede studiomonitoren te hebben. Het afmixen bepaalt namelijk zo’n beetje de helft van het eindresultaat; wees daar bewust van. In Hilversum is er een akoestisch dode ruimte; een studio waar de reflecties volledig worden gedempt. Door daar te luisteren naar het resultaat kan je goed horen hoe de tracks in de ruimte staan en hoe bepaalde instrumenten elkaar soms in de weg zitten. Mijn advies is om de mastering uit te besteden aan professionele studio’s. Zij hebben niet alleen ervaring maar ook de juiste technici, apparatuur en software. Er bestaan overal goede studio’s maar ik noem een paar studio’s in Nederland die ervaring hebben met het opnemen van flamenco: 3. CD’s drukkenAls je bij het opnemen van muziek gebruikt maakt van al bestaande muziek moet je auteursrechten afstaan. Je kunt nagaan of een nummer al bestaat op AllMusic[22 ]. De instantie die over auteursrechten gaat is Buma-Stemra[24 ][25 ]. De vergoeding die je betaalt is afhankelijk van de verkoopprijs maar stel dat je een tientje vraagt betaal je 0.91€ per cd. Voordat je fysiek een CD kunt produceren in eigen beheer moet je toestemming vragen. Je vraagt dan via een portal een licentie aan bij Stemra voor een sound carrier. Als je online tracks via een website wilt verkopen of wilt laten horen moet je een regeling treffen met Buma Digital & Crossmedia. Als je een barcode op je CD wilt, de International Standard Recording Code (I.S.R.C.) dan vraag je die aan bij stichting Uniforme Artikel Codering (UAC). Je kunt je CD vervolgens aanmelden bij bijvoorbeeld Bertus, Bol en Reverbnation[26 ]. Er bestaan veel goede en betaalbare bedrijfjes die cd’s kunnen laten drukken. Een voorbeeld is de CD perserij[27 ] maar kijk vooral goed rond op internet. Als je besluit om cd’s te laten persen vraag dan om een glass master[23 ] waar het origineel van je CD op staat. Handig als je een nieuwe stapel cd’s wilt laten persen.
Als je desnoods echt zelf cd’s wilt dupliceren, let dan op welk type cd’s je koopt. Er zitten grote verschillen in kwaliteit tussen de verschillende merken. Verschillen uiten zich in een aantal punten zoals compatibiliteit (de werking van de schijven in combinatie met branders en spelers, duurzaamheid (hoe lang de data op de schijf af te lezen is), afspeelkwaliteit, (goedkopere merken laten soms bij het afspelen hapering zien), stabiliteit (uitvalpercentage door mislukte brandprocessen). De betere merken zijn Verbatim en JVC / Taiyo Yuden verkrijgbaar bij bijvoorbeeld BigDennis[28 ]. 4.0 Tips & Trics
4.1 WinkelsEr zijn meerdere goede (online) audiowinkels in Nederland waar ogen en oren te kort komt. 4.2 LiteratuurOp het gebied van literatuur zijn er ook veel goede boeken verkrijgbaar. Een paar willekeurige voorbeelden: (≈30 €) auteur: Bill Gibson.
4.3 WebsitesOp internet zoekt iedereen met Google, maar onderstaande websites zijn echt aanraders om achtergrondinformatie te vinden of om op forums vragen te stellen. 5.0 Referenties[1 ] http://nl.wikipedia.org/wiki/Rider
6.0 AfsluitingAl deze informatie heb ik verzameld mede door zeer bruikbare tips van collega’s, technici en liefhebbers. Ik wil hen heel erg bedanken en in het bijzonder Arturo Ramón.
OnnoKramer ~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~ De volgende column (laatste in de reeks van 3) verschijnt op zaterdag 14 maart en wordt uiteraard eveneens geschreven door Onno Kramer |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||