Column
 Home
Home > Noticias > Column > Tino van der Sman
 

"El Quejío"
Tino van der Sman

Ik vraag periodiek iemand uit de flamencowereld om in de rubriek "El Quejío" een column te schrijven. De onderwerpkeuze is vrij, maar moet uiteraard wel flamenco-gerelateerd zijn. Maar daarbinnen is de inhoud dus vrij.

Deze 38e column is geschreven door flamencogitarist Tino van der Sman.

Een korte biografie van Tino van der Sman:

Tino van der Sman werd in 1974 in Den Haag geboren. Op jonge leeftijd nam hij deel aan de gitaarcursus die gegeven werd door Paco Peña tijdens het Festival de la Guitarra in Córdoba, nam vervolgens lessen bij o.a. Gerardo Núñez, Paco Jarana, Manolo Franco en Miguel Ángel Cortés en studeerde af aan het Rotterdamse Conservatorium. Met een studiebeurs vertrok hij naar Sevilla om lessen te nemen bij de Fundación Cristina Heeren en besloot er zich definitief te vestigen. Binnen een jaar gaf hij er les, o.a. dus in diezelfde Fundación Cristina Heeren, niet een logische plek om tegen een buitenlander aan te lopen die flamencogitaarles geeft, en speelde er solo, in groepen en als dansbegeleider tijdens flamenco-optredens.

tino-vicente
Tino begeleidde Vicente Gelo tijdens het Festival de Jerez

Hij werkte als eerste assistent van de Spaanse flamencogitarist en componist Gerardo Núñez tijdens diens jaarlijkse zomercursussen in zijn woonplaats Sanlúcar de Barrameda. Hij begeleidde o.a. de flamencodansers Israel en Pastora Galván, onder meer bij hun uitvoering van “Metamorfosis” tijdens de 11e Bienal de Flamenco in Sevilla. Hij maakte onderdeel uit van de Nederlandse flamencogroep La Primavera van danseres Mascha Meijman en werkte verder o.a. samen met zangers José de la Tomasa, José Valencia, Juan José Amador en Sonia Miranda en de dansers Rafael en Adela Campallo, Ángeles Gabaldón, Leonor Leal en Úrsula López.

desatino
Tino

In 2004 kwam zijn debuutalbum “Desatino” uit waar als gastartiest o.a. Miguel Poveda te horen is en in 2007 bracht hij zijn tweede album op de markt: “Tino”. Als gastartiesten traden op die CD op: Andres Marín, Sonia Miranda, Sebastian Cruz, Niko Langenhuijsen en Ron van Holland.
Als studiomuzikant werkte hij vervolgens mee aan opnames van Estrella Morente, Jorge Pardo, Arcángel, Rocío Márquez en vele anderen.

gabaldon
Tino begeleidde Ángeles Gabaldón

Begin dit jaar deed hij zijn derde CD het licht zien: “Curioso Impertinente”. Aan dit album hebben heel wat mensen meegewerkt die ook buiten Spanje bekend zijn vanuit het flamencowereldje, zoals Miguel Ángel Cortés, Juan Antonio Suarez "Cano", Rocío Márquez, Jeromo Segura, Vicente Gelo, palmas van o.a. Antonio Molina "el Choro" en de percussionisten José Carrasco, Antonio Coronel en Cepillo.

leonor leal
In Madrid (tablao Corral de la Morería) met Leonor Leal

Hij zag inmiddels de halve wereld als gevolg van tournee’s waaraan hij deelnam en speelde o.a. – uiteraard – in Spanje en de rest van West-Europa, de Verenigde Staten, Rusland, Canada en recentelijk was hij nog in Pakistan.

tino

Momenteel geeft hij ook via internet les. Kijk daarvoor naar de site "onlineflamenco.net" waar hij samen met andere grote gitaristen leesen geeft.

De CD kun je dus downloaden via bandcamp of je stuurt een mailtje naar Tino, met je adres en dan komt ook alles in orde.

Tino is ook te horen in het radio flamencoprogramma "Flamenco en el mundo", uitzending van begin mei, het online radioprogramma, hieronder te beluisteren.


~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

De halve-minuut-falseta

door Tino van der Sman

tino
Tino op zijn praatstoel...

Anno 2016 is het niet eenvoudig om je als muzikant te promoten. Van oudsher was het opnemen van de cd de beste manier om ruchtbaarheid te geven aan je muzikale kwaliteiten, maar die tijd is voorbij. Twintig jaar geleden waren het grofweg een handvol  gitaristen die cd's opnamen. Paco, Tomatito, Vicente, Gerardo, Manolo, op dat gebied begaf geen enkele buitenstaander zich. Het leek wel of je door dit groepje vrijmetselaars van de flamenco moest worden uitgenodigd om te mogen opnemen, daar kwam je niet zomaar tussen. Dat maakte de markt overzichtelijk, er kwamen per jaar misschien drie of vier cd’s uit en dat waren voor mij als gitarist de hoogtepunten van het jaar.
buen camino
John Fillmore
"en buen camino"
Buitenlandse gitaristen brachten godzijdank een einde aan deze franquistische hiërarchie. Ik weet nog dat John Fillmore zijn cd "En Buen Camino" uitbracht, de eerste cd die ik hoorde die niet bij dat selecte groepje van vijf hoorde, een prachtige cd en hij kreeg in Nederland navolging, Peter Kalb, Jacco Müller en later ikzelf doken de studio in. Dit gebeurde over de hele wereld en uiteindelijk begonnen ook in Spanje minder bekende gitaristen op te nemen.
Ieder voordeel heeft zijn nadeel zou Cruyff gezegd hebben. Er worden inmiddels zoveel cd's uitgebracht dat de markt volledig verzadigd is.
En dan bedoel ik niet alleen dat de cd's niet meer worden verkocht, daar zal ik het later nog over hebben, maar dat de meeste cd's in een la verdwijnen. Er wordt even aandacht aan besteed, met een beetje geluk krijg je nog een presentatie voor elkaar en daarna verdwijnt het schijfje in de vergetelheid. Dit gevoel heb ik ook bij mijn nieuwe cd "Curioso Impertinente". Ik heb inmiddels recensies en een flink aantal interviews achter de rug, ik krijg via email reacties van collega's en hier en daar een schouderklop, maar daar lijkt het bij te blijven. Het opnemen van een cd is niet meer de deur naar erkenning en vooral optredens.

tino
Tino van der Sman

Voor de verkoop is het inmiddels ook niet interessant om een plaat uit te brengen, niet als bron van inkomsten. Ondanks dat de muzikanten creatief zoeken naar de mogelijkheid om zo goedkoop mogelijk op te nemen om de kosten te drukken. We kopen opnameapparatuur en microfoons om thuis op te nemen in plaats van in de dure studio's en inmiddels is de studiomuzikant verdwenen, die kunnen we ons als onafhankelijk muzikant niet meer veroorloven. Cd's worden steeds minder verkocht en het blijkt dat mensen tegenwoordig zelfs geen cd-speler meer hebben. De computer wordt zonder geleverd en in de auto kun je gebruik maken van een usb stick. Daardoor zijn we bijna verplicht onze muziek op Spotify en Itunes aan te bieden en dat is leuk voor de gebruiker, maar de muzikant ontvangt daar nagenoeg niets voor. Itunes betaalt ongeveer een euro per cd en om je cd op Itunes te plaatsen moet je jaarlijks een bedrag betalen. Derhalve kost het je geld. Spotify levert ook niets op, naast het feit dat het voor mij persoonlijk een doorn in het oog is dat je geen enkele informatie krijgt over de cd als je deze koopt of beluistert via deze twee media, slechts de titels van de nummers en de maker van de cd.

cd
De cover v.d CD, die ook te bestellen is via Tino's mail (tinovandersman@yahoo.es)
waar hij op het treinstation van Bangkok staat...

Ik heb inmiddels een pagina gevonden die wel voldoet aan mijn eisen als muzikant. Bandcamp.com is een pagina waarop je de muziek in hoge geluidskwaliteit kunt uploaden. Deze kan men downloaden of beluisteren in mp3, wav of aif en 75% van de inkomsten is voor de muzikant. Daarnaast kun je informatie lezen over de cd, de credits, synopsis, foto's, video´s, etc. De prijs bepaalt de koper zelf en je kunt zelfs besluiten om de cd gratis te downloaden, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen voor de goede zaak een bedrag overmaken. Maar het is absoluut geen vetpot.

De cd is dus geen uithangboord meer en muzikanten zullen nieuwe methodes moeten vinden om zichzelf aan te bieden. Eén daarvan is de video, op Facebook en youtube. Deze mogen niet te lang zijn, waar tien jaar geleden de gouden regel was dat de thema's niet langer dan 4 minuten mochten duren is dat inmiddels gereduceerd tot dertig seconde. Daarin moet men zijn gehele arsenaal tonen om zoveel mogelijk indruk te maken. Dit is de basis van het gros van de composities heden ten dage, extreem veel noten en ritmische virtuositeit. Deze muzikale mode is een direct gevolg van de crisis op de cd-markt, er worden weinig cd's verkocht, derhalve loopt de promotie via korte video's waarin men al zijn kwaliteiten toont in een falseta van een halve minuut. Omdat menig gitarist dit doet lijkt het alsof dit de enige manier van componeren is en valt menig gitarist in de, naar mijn mening, valkuil van deze trend. Een bijeffect van het instorten van de muziekbranche. 

opname
Tino in 'n opnamestudio

Toch zullen wij als muzikanten altijd cd's opnemen. Puur omdat het leuk en leerzaam is om in een studio te zijn. Ook geeft het je de kans om je composities in optima forma terug te horen, met de muzikanten die je wilt en die voor een keer doen wat je verlangt. Daarnaast is de cd je muzikale nazaat, iets voor je kleinkinderen. Ik ben derhalve dolblij met mijn cd en mocht u deze willen beluisteren, kunt u dat doen op Bandcamp.com, of, als u dat prefereert, deze ambachtelijk op laten sturen door mijn pap en mam (mail: tinovandersman@yahoo.es). Mijn platenlabel is namelijk een familiebedrijf.

REAGEER OP DE COLUMN!

Tino van der Sman

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

De volgende column wordt geschreven door
flamencodanseres Conchita Boon

 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
 
tino van der sman
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía