Home | ||||||||||||||||||||
door María Penders Als kind heb ik altijd gezegd, dat ik danseres wilde worden . Ik begon op 3 jarige leeftijd met klassiek ballet , ik was een eigenzinnig kind en volgens mijn moeder mijn leeftijd altijd ver vooruit. Ik ben geboren in Maastricht, kom uit een katholiek gezin en mijn naam is Maria. Op de lagere school heb ik mijn naam veranderd van Maria in Marianne. Het was een soort van afzetten tegen alles wat met het katholiek zijn te maken had, ik vond Maria te heilig en ben jaren door het leven gegaan als Marianne. Op 15 jarige leeftijd heb ik auditie gedaan op de dansacademie in Arnhem en Tilburg. Tijdens de auditie in Rotterdam ben ik weggelopen, ik had er helemaal genoeg van. Ik werd afgewezen omdat ze vonden dat ik een te stevig postuur had. In die tijd, nu praten we over 35 jaar geleden, werd anorexia nog actief aangemoedigd. Ik geloof dat er wel iets ten goede veranderd is en dat het publiek graag mooie en gezonde dansers ziet, maar er heerst nog steeds een druk op te dun zijn. Veel meiden hebben eetproblemen, hebben last van depressies en destructief perfectionisme. Gelukkig doet lichaamsbouw bij flamencodans helemaal niet ter zake. Ik kwam met 16 jaar van de HAVO af en kreeg toestemming van de rechter om, op minderjarige leeftijd, een eigen bedrijfje te starten. Ik had een grote bestelbus maar natuurlijk nog geen rijbewijs. Dus had ik verschillende mensen (met rijbewijs) die met me meegingen naar allerlei evenementen. Ik stond door heel Nederland op rock en roll beurzen en happenings met kleding en aanverwante artikelen uit de jaren 40/50 en wilde niets meer weten van klassiek ballet. Op een gegeven moment zei iemand tegen mij : ”Goh, je bent altijd maar aan het werk, zou je niet weer eens gaan dansen? Hier om de hoek geven ze "flamingo"". En zo kwam ik voor een proefles terecht bij Esma Witte (zie ook column Esma Witte, 12 juli 2014), mijn eerste flamencodocente. Ik ging af en toe naar de les, was nog niet enthousiast en paste ook nog niet echt in het plaatje. Ik zag er uit als Nina Hagen met een grote bos gebleekt, gepermanent en getoupeerd haar en zwarte punk ogen. Ik herinner me nog dat Esma zei: ”Kan je misschien tijdens de les iets doen aan dat zuurkoolhaar?”. Afijn tijdens een van deze beginnerslessen vroeg Esma of ik met haar mee wilde gaan naar een van haar lezingen over flamenco. Destijds zag zij meer in mij dan ik in mijzelf, maar deze avond werd wel een van de belangrijkste momenten in mijn leven . Zoiets is me verder ook nooit meer overkomen. Het was alsof ik door bliksem werd getroffen. Het veranderde mijn leven totaal en ik besefte dat ik niets anders meer wilde doen dan me verdiepen in flamenco. De volgende morgen heb ik alle spullen die in de berging onder mijn flat stonden naar de stort gebracht, hout en spiegels gekocht en ben ik 8 uur per dag gaan repeteren. Bijna iedere dag volgde ik privélessen bij Esma, reisde heel Nederland af voor lessen en workshops en uiteindelijk ben ik naar Spanje gegaan. Twee jaar later heb ik de lessen van Esma overgenomen en vijf jaar later mijn eigen school geopend; ”ESTUDIO DE FLAMENCO EL CANDIL” in Eindhoven.
FELIZ NAVIDAD Y PROSPERO AÑO NUEVO
María Penders ~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~ De volgende column verschijnt op 30 januari 2016 |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||