Home | ||||||||||||||||||||||
In 2008 verscheen haar boek “mantelmeeuw” over de periode dat haar man, Ferdinand van Altena, ziek was en uiteindelijk overleed. Thérèse Laurant (danseres, choreograaf & assistent artistiek leiding IDT), Truus Tullemans (ex-danseres, choreograaf Introdans en IDT, docent dansacademie Arnhem), Joost Spijkers (Ashton Brothers) en Iva Lešić (ex-danseres en choreograaf IDT, docent aan de Nationale Balletacademie) maakten voor het Internationaal Danstheater voor het seizoen 2009-2010 de succesklapper Stampende Stilte. Door de heftige bezuinigingen werd het Internationaal Danstheater zo goed als “uitgekleed” en werd afscheid genomen van het grootste deel van de dansers en organisatie eromheen, zoals de vaste choreografen en zo ook van Thérèse Laurant. Vervolgens ontstond het idee van De WereldDansFabriek en werd ze in 2011 medeoprichtster daarvan. Een stichting werd opgericht, de eerste startsubsidie werd toegekend, betrokken bestuursleden en een enthousiaste crew werden gevonden en de eerste dansproductie stond in de steigers. Het doel van de oprichters van De WereldDansFabriek is om folkloredans/werelddans- en muziek op een frisse, aansprekende manier voor een zo breed mogelijk publiek op het toneel te brengen. De WDF werkt uitsluitend met professionele dansers en choreografen. De WDF heeft ook een educatieve doelstelling: het brengen van werelddans op scholen door het geven van voorstellingen en workshops. Samen met drie jonge, talentvolle dansers ontstond het idee voor de eerste voorstelling: Knellende Klompen. Hiervan nam ze de productie/regie en de choreografie voor haar rekening. Vanaf 1 augustus 2013 is Thérèse ook repetitor bij Introdans in Arnhem. ~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~ Zwart met gele randjesdoor Thérèse LaurantOmdat flamenco altijd slechts een zijdelings raakvlak in mijn dansleven is geweest, hoor ik eerlijk gezegd niet helemaal thuis in dit rijtje columnisten van flamenco-vakmensen. Maar het verzoek om voor deze site een stukje te schrijven werd zo vriendelijk gedaan, dat ik niet kon weigeren. En daar zit ik. Ik zou kunnen schrijven over mijn eerste Spaanse danslessen op de dansacademie in Arnhem, van 1975 tot 1979. Lessen van Juan Antonio die ons de Sevillanas, Bulerias, Fandango leerde.
Ik zou ook kunnen schrijven over mijn eerste zomercursus flamenco in Sitges, net onder Barcelona. Dat was in 1980. We reisden met 4 dansers naar Sitges. We verdienden nauwelijks iets in die tijd, maar we hadden geld gespaard voor de reis, voor de cursus van twee weken en we hadden een appartementje gehuurd. De lessen werden gegeven in een klein kasteel. s’Avonds werden er dansvoorstellingen en concerten gegeven op de binnenplaats. Er waren kleine winkeltjes waar dansschoenen, castagnettes en danskleding verkocht werd. In een van die kraampjes hing een prachtige zwarte rok met gele randjes…het was liefde op het eerste gezicht! Die rok was voor mij gemaakt, hij zat als gegoten. Op een avond kwam een van mijn collega’s enthousiast thuis met een pamflet over een Miss Sitges verkiezing. Het prijzengeld was geweldig en hij had mij ook meteen ingeschreven. Ik vertelde hem dat hij me ook meteen weer mocht uitschrijven.
Helaas sloeg twee jaar later de crisis toe. Er kwam een nieuwe leiding, zonder notie van, of liefde voor, folklore. Een golf van ontslagen volgde. Dansers, musici, kostuummensen, technici, de kern van het gezelschap werd verwijderd. Een folkloristisch dansgezelschap dat in 50 jaar werd opgebouwd, werd in nauwelijks twee jaar tijd vakkundig afgebroken. Het Internationaal Danstheater verloor toen ook nog zijn subsidie. En de spiraal ging verder: een groot deel van de collectie instrumenten en kostuums werd in de etalage gezet en verkocht. Waar zou toch mijn zwarte rok met gele randjes zijn gebleven?
Thérèse Laurant ~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~ De volgende 3 columns verschijnen onder de noemer
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||