Column
 Home
Home > Noticias > Column > Huib Wilkes "El Humberto Payo"
 

"El Quejío"
Huib Wilkes "El Payo Humberto"

Ik vraag periodiek iemand uit de flamencowereld om in de rubriek "El Quejío" een column te schrijven. De onderwerpkeuze is vrij, maar moet uiteraard wel flamenco-gerelateerd zijn. Maar daarbinnen is de inhoud dus vrij.

Deze zevende column is geschreven door flamencogitarist Huib Wilkes "El Payo Humberto" en is het eerste deel in de serie "Ciclo de Verano" die bestaat uit 3 columns die gedurende 3 achtereenvolgende weken zullen verschijnen..

Een korte biografie van Huib Wilkes:

Huib Wilkes (bijgenaamd: “El Payo Humberto” oftewel “De Niet-zigeuner Huib”) werd geboren in Amsterdam in 1946. Zijn moeder had begin jaren zestig een kamer verhuurd aan Spaanse gastarbeiders uit Cádiz die flamencoliefhebbers bleken te zijn. Huib werd, toen hij de muziek hoorde, er zeer door aangetrokken en koos voor de flamencogitaar. In 1963 vertrok hij met zijn moeder naar Cádiz waar hij les kreeg van een oom van één van de gastarbeiders, Juan Díaz de Cádiz.
In 1965 ging Humberto naar Madrid waar hij dans begeleidde in de dansschool van Mercedes y Albano. Hij ontmoette daar ook de Amsterdamse flamencodanser Juan Lerma en op 14 september 1965 deed hij examen om op te mogen treden als flamencogitarist in het Madrileense Teatro Calderón.
Met waardevolle adviezen en raadgevingen van Enrique Morente, die hij inmiddels had leren kennen, bekwaamde Wilkes zich rond 1968 in het begeleiden van flamencozangers. Hij ging later dat jaar op tournee met het Ballet van Mariemma, als tweede gitarist. 
In 1969 ontving Wilkes een studiebeurs om in daarmee gedurende de jaren 1969 – 1971 in de leer te gaan bij de fameuze flamencogitarist Niño Ricardo. Over hem schreef Huib ook een boek dat verscheen onder de naam "Rostro de un Maestro".
In Spanje begeleidde El Payo Humberto tevens dansgroepen en zangers(essen). 
Hij woont momenteel in de Verenigde Staten van Amerika.
Tegenwoordig kun je hem op youtube tegenkomen waar hij een eigen videokanaal heeft en zowel musiceert als verhalen vertelt (je kunt je via mail bij hem abonneren op korte verhalen die hij schrijft over het dagelijkse leven in Amerika).

Na contact gelegd te hebben was Huib Wilkes zeer welwillend om een column te schrijven. En aangezien hij nogal wat te vertellen had, besloten we het in een driedelige zomerreeks (ciclo de verano) te gieten.

Deel 1 stond er afgelopen week op en bij deze dan ook het volgende deel van “Verhaal van een Nederlandse flamencogitarist, deel 2”
Veel leesplezier!

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

Verhaal van een Nederlandse flamencogitarist, deel 2”

door Huib Wilkes "El Payo Humberto"

Op een dag ontmoette ik in de peña Charlot een gitarist onder de naam Paco Juanas die zojuist terug was van een tournee naar de Verenigde Staten.
Paco Juanas
Paco Juanas
Na enig praten vertelde hij me dat hij Niño Ricardo persoonlijk kende, wat mij enigszins deed verbleken van schrik. Ik had Hem nog nooit ontmoet en opeens was hij een stuk dichterbij. Paco vertelde me dat zodra Ricardo in Madrid was hij me zou bellen en dat gebeurde na 2 maanden. Hij had met Ricardo afgesproken in Bar Picardía in Calle de la Cruz. Hij zei niet precies hoe laat maar zo rond 20:00 die avond. Doodnerveus begaf ik mij die bewuste avond op weg en toen ik de bar betrad stond Paco daar maar geen Ricardo. Hij vertelde me dat hij even weg was en na een 10 minuten verscheen Ricardo in de deuropening. Ik stond aan de grond genageld en Paco troonde mij naar Hem toe.
Paco stelde me voor en Ricardo keek mij aan stak zijn hand naar me toe en zei: "¿Hola, que tal?" (Hallo hoe gaat het?). Ik piepte dat het goed met me ging en Ricardo stapte op de bar af en bestelde iets te drinken terwijl hij met Paco en een paar anderen begon te converseren. Ik observeerde Niño Ricardo aandachtig en vooral zijn krachtige handen die precies naar de gitaar stonden.
Ik was meer dan onder de indruk en voelde me eigenlijk helemaal niet op mijn gemak. Het was te onwezenlijk temeer omdat Ricardo tot nu toe alleen maar in mijn verbeelding had bestaan. Paco bood me ook wat te drinken aan en daarna nog wat en na het 3e wijntje werd ik wat kalmer. "Zou hij me les willen geven?" vroeg ik aan Paco. "Vraag het hemzelf maar" antwoordde hij. En toen we de bar verlieten trok ik de stoute schoenen aan en vroeg het aan de Meester. Tot mijn grote verbazing stemde hij toe en ik kreeg een gevoel alsof ik de Hemelpoort betrad. Hij gaf me zijn adres in Calle Hortaleza 68 - 3 piso en we spraken een prijs en een dag af.

Calle Hortaleza 68 - 3
Calle Hortaleza 68 - 3
Calle Hortaleza 68 in Madrid; zouden de huidige bewoners van piso 3 weten dat...

Een paar dagen later betrad ik het Heiligdom van Niño Ricardo en hij vroeg me wat ik wilde leren. Ik koos voor zijn Serranas Juncal omdat het zo een mooi en apart nummer is. Gezeten op zijn zitbank hoorde ik voor het eerst in het echt en van dichtbij zijn prachtige Conde Hemanos gitaar klinken en hij klonk nog mooier dan van zijn beste plaatopnamen. Zijn handen bewogen als een magische dans over de snaren en hier was geen twijfel aan: dit was Niño Ricardo die speelde alleen voor mij. Ik nam een aantal lessen tot mijn geld op was en leerde een groot aantal falsetas en natuurlijk niet alleen van zijn Serranas maar ook Soleares en Seguiriyas. Meestal zocht ik Ricardo op in de avond als hij te vinden was met andere vrienden zoals de Conde Hermanos in een van de vele bars. De Hermanos Conde hadden hun werkplaats vlak om de hoek van het huis van Ricardo in Calle Gravina 7.

Gravina - 7
Gravina 7 in Madrid

Tijdens mijn verblijf in Madrid in dat jaar ontmoette ik de Amsterdamse flamencodanser Juan Lerma opnieuw en hij vertelde dat hij aangenomen was in de dansgroep van Mariemma en dat ze nog naar een 2e gitarist zochten. Ik vroeg voorzichtig of ik in aanmerking kon komen en hij vertelde dat ik dan naar het kantoor van de dansgroep moest gaan.
Paco Espana
Paco España
Zo gezegd zo gedaan en toen ik me daar aandiende vroeg de daarvoor aangewezen persoon of ik wel al de basisritmes kende, want het beheersen van ritme of 'compás' is heel belangrijk als je dansers moest begeleiden. Ik bevestigde dat maar kon het niet bewijzen omdat ik mijn gitaar niet meegenomen had. De man vroeg toen of ik een aantal ritmes op het tafelblad kon tikken om te horen of ik ze in mijn vingers had. "Por Alegrías" zei hij en ik deed alsof ik met mijn rechterhand gitaar speelde op het tafelblad. "Seguiriyas" beval hij en ik deed hetzelfde. "Ahora, Bulerías" en ik speelde Bulerías. Hij deed er een kort zwijgen toe.
"Aangenomen" zei hij "morgen om 11.00 uur moet je daar en daar wezen voor een repetitie met de groep". Ik was zichtbaar zeer verheugd en  blijkbaar was het voor hem voldoende dat hij kon horen dat ik de ritmes beheerste via dat tafelblad.
Er volgde een tijd van veel repetities en natuurlijk moest ik een contract tekenen. Ik verdiende mijn eerste officiële geld als gitarist. 'Hoera.'
Na de repetities maakten we een toernee door heel Spanje en dat viel in het kader van 'Los Festivales de España.' De eerste gitarist was ene Alejandro die heel goed speelde. Martin had in Mexico furore gemaakt en was een groot bewonderaar van Sabicas. De zanger was Paco España. De naam van de eerste danser weet ik niet meer maar de eerste danseres was Mariemma en de tweede heette Curra Jiménez wat een schoonheid was en dan natuurlijk onze Hollandse danser Juan Lerma met zijn blonde haren en hij was een zeer goed en gewaardeerd flamencodanser maar beheerste ook de regionale Spaanse dansen. Mariemma
Mariemma en Antonio (Ruíz...)

Na de 'Festivales de España' kwam Enrique Morente opeens met de boodschap dat Arie Sneeuw in Nederland een toernee voor hem aan het voorbereiden was en of ik interesse had zijn gitarist te zijn voor die gelegenheid. Ik greep deze kans natuurlijk met beide gitaarhanden aan maar ik moest dan wel flink met Enrique repeteren.

Enrique Morente begeleid door Humberto Payo
Optreden Enrique Morente en Payo Humberto Nederland winter 1968

Achteraf was dat een grootse tijd, want de ene keer kwam Enrique naar mijn pension en de ander keer ging ik naar zijn huis dat een eind uit het centrum lag. Het was de buurt Carabanchel en hij woonde in Calle Álvarez Abellán 23 4-piso. Het was een bescheiden maar knusse woning en hij woonde daar met zijn moeder en twee broers. Ik heb in die tijd en ook daarna verschrikkelijk veel geleerd van Enrique. Vooral de Cantes por Tarantas, Malagueñas en Granaínas die ik altijd zeer moeilijk vond om te begeleiden. Ik vroeg eens aan Enrique of de Granainas moeilijk was om te zingen en hij antwoordde: "Tan dificil como llorar por gusto" (net zo moeilijk als dat je voor je lol gaat huilen).

Enrique en Huib

In de late herfst keerde ik weer terug naar Amsterdam in mijn trouwe eend en eenmaal op verhaal gekomen vroeg ik aan het toenmalige C.R.M. (Ministerie voor Cultuur Recreatie en Maatschappelijk werk) een studiebeurs aan voor Spanje. Na de nodige formulieren mocht ik komen voorspelen in den Haag. Het was op een koude herfstmorgen dat ik mij meldde bij het Ministerie van Cultuur. Ik werd naar een wachtkamer gebracht die gelukkig goed warm was en begon met inspelen. Er waren nog een paar genodigden voor andere studiebeurzen aanwezig. Na een uur werd ik opgeroepen en binnengelaten in een ruimte waar een aantal heren achter een lange tafel zaten. Mij werd verzocht iets ten gehore te brengen en ik speelde een Soleares die ik in Bulerías deed eindigen. Ik dacht, ik eindig met iets snels om wat meer een Spaanse temperamentvolle indruk te maken. Toen ik uitgespeeld was werd ik naar voren geroepen en een van de heren stelde mijn een vraag: "Meneer Wilkes, stel dat U die beurs krijgt en ik benadruk het woord 'stel', hoe denkt U dan les te gaan nemen, want aan het conservatorium wordt er geen flamencoles gegeven in Spanje?". Ik moest dit bevestigen maar legde uit dat je in dat geval bijvoorbeeld naar een gitaarbouwer kan gaan en die heeft altijd connecties met goede gitaristen die bereid zijn les te geven. Maar voegde ik er haastig aan toe dat het in dit geval voor mij niet nodig was omdat ik les kon krijgen van een van de beste gitaristen van Spanje. "En wie is dat dan wel?" vroeg hij. "Niño Ricardo" antwoordde ik in alle vertrouwen. Daarop antwoordde hij: " Niño Ricardo is niet de beste gitarist van Spanje." Ik verbleekte enigszins: "Ojee, daar gaat mijn beurs" dacht ik. De man achter de tafel laste een stilte in die voor mij eindeloos leek te duren. Toen kwam zijn oordeel: "Niño Ricardo is niet de beste gitarist van Spanje, doch de beste van de hele wereld." Mijn zichtbare opluchting deed hem glimlachen en ik dacht: "Ik heb mijn beurs voor Spanje." En dat bleek later ook zo te zijn toen ik de uitslag kreeg toegestuurd.

Nino Ricardo
Niño Ricardo

De man die mij zo deed schrikken bleek achteraf de legendarische Koos Tigges te zijn die een leerling was van de eveneens legendarische Freek Mulders op wie ik later terug kom. Koos Tigges heb ik vele jaren daarna opgezocht in zijn woning in Den Haag en toen ik het verhaal vertelde heeft hij vreselijk moeten lachen. Koos was een heel fijn mens met een warm hart en speelde zowel klassiek als flamenco. Vandaar zijn kennis over Niño Ricardo.
Een andere man die achter die bewuste tafel zat was Simon de Zee die een heel goede organist was. Toen ik het gebouw verliet kwam ik hem tegen en we raakten in gesprek. Hij bleek getrouwd te zijn met een Spaanse en dat was ik toen ook. We noteerden elkaars adressen en na enige visites werden we zeer goede vrienden. Een van de andere mensen die daar zat was John Daniskas die rijksinspecteur voor het muziekonderwijs was en later directeur van het Rotterdams Conservatorium.

Nu kon ik voor het eerst naar Spanje zonder eindeloos te hoeven sparen want de beurs was voor 1 jaar en kon nog verlengd worden. Maar het belangrijkste was dat mijn grote droom uitkwam en dat was nu gedurende een lange tijd leerling te worden van Niño Ricardo.

Arie Sneeuw en Enrique Morente
Arie Sneeuw &
Enrique Morente
Een maand na mijn voorspelen in den Haag kwam Enrique Morente  naar Nederland en hij logeerde bij Arie en Ietske Sneeuw.
Na een paar dagen sloegen Enrique en ik weer aan het repeteren en daarna volgden de optredens die Arie Sneeuw had georganiseerd.
Nu ik er vele jaren later op terugkijk was het een heel bijzondere tijd en een heel grote eer dat ik de later zo beroemde Enrique Morente mocht begeleiden. De optredens gingen goed en we hebben ook heel veel plezier gehad.
Tijdens zijn verblijf kwam er een cheque van het Ministerie van Financiën als voorschot op mijn studiebeurs en Enrique en ik zijn hem samen gaan innen bij de Nederlandse Bank op het Fredericksplein. Na de optredens vertrok Enrique weer naar Spanje met de wetenschap dat we elkaar spoedig terug zouden zien in Madrid.

Terecht was 1968 een groot en belangrijk jaar geweest. De ontmoeting met Enrique en andere grote flamencozangers. De introductie in Peña Charlot, de lessen met Niño Ricardo, mijn werk als 2e gitarist bij de dansgroep van Mariemma, de optredens met Enrique en dan natuurlijk als klapstuk mijn studiebeurs voor Spanje. Januari 1969 vertrok ik wederom in mijn 2CV naar Madrid, maar nu voor veel langere tijd…

Maar voordat ik verder ga met Spanje wil ik, nu ik toch al de naam van de gitarist Koos Tigges noemde, wat vertellen over de geschiedenis van de flamencogitaar in Nederland. De eerste gitaristen die met flamenco begonnen, speelden vooral in de begintijd klassiek gitaar. De allereerste waarvan ik hoorde was Freek Mulders en hij was voor mij tevens de meest legendarische, maar daar kom ik later op terug. Freek Mulders gaf mensen als Gerard Gest en Koos Tigges en nog anderen, die ik niet kende, les. Zowel Gerard Gest als Koos Tigges hadden naast klassiek grote belangstelling voor de flamenco. Gerard Gest ging later lesgeven aan het Amsterdams Conservatorium en Koos Tigges aan het Rotterdams Conservatorium. Gerard Gest gaf weer mensen als Rinus Drolsbach en Jan Landkroon les en ook die hadden grote belangstelling in de flamenco. Rinus Drolsbach en zijn broer Peter Drolsbach werden zeer goede flamencogitaristen net zoals Jan Landkroon die ook afstudeerde aan het Amsterdams Conservatorium en daarna jaren les gaf aan de Amsterdamse Volksmuziekschool die indertijd werd opgericht door Willem Gehrels en Freek Mulders. Al deze mensen heb ik persoonlijk leren kennen en daar was nog de gitarist Herman van de Aa die zeer goed flamenco speelde en de gitarist Tom Feenstra die ik ooit ontmoette in het Spaans Centrum. En dan was er ook nog een zeer verdienstelijke vrouwelijke gitarist onder de naam Hetty Muller. Een andere klassiek en flamencogitarist en ook fluitist die les gaf aan het Haags Conservatorium is Jan Goudswaart. Deze had een zeer goede techniek en speelde solo's van Sabicas en Paco de Lucia. Al deze mensen waren de grondleggers van de flamencogitaar in Nederland en ik zal vast wel mensen vergeten te noemen maar ik schrijf over de gitaristen die ik persoonlijk gekend heb behalve Freek Mulders.

Over Freek Mulders kan ik bijna wel een boek schrijven maar ik zal het zo kort mogelijk houden. Freek werd geboren op 1911 in Amsterdam en overleed in Mexico City in 1960. Hij werd dus maar 49 jaar oud, maar hij leefde wel twee levens in die jaren. Oorspronkelijk was hij technisch ingenieur en dat kwam hem van pas om te ontsnappen toen hij was gevangengenomen tijdens de Spaanse Burgeroorlog die duurde van 1936 tot 1939.
Los van de techniek als ingenieur kwam hij al gauw in de ban van de techniek van de gitaar en al voordat de Spaanse Burgeroorlog uitbrak was hij al naar Spanje gereisd en werd een leerling van de beroemde klassieke gitarist Miguel Llobet.
In Spanje maakte hij kennis met de flamencogitaar en ook dat werd zijn grote passie.
Terug in Nederland richtte hij de Constantijn Huygens Guitar Society op en later met Willem Gehrels de Amsterdamse Volksmuziekschool.
Freek Mulders was een rusteloos mens en Holland was eigenlijk te klein voor hem en hij vertrok naar het grote Amerika. In New York stichtte hij ook een Guitar Society en later in California. Hij had vele baantjes om in leven te blijven, zo was hij popcornverkoper in de Amerikaanse voetbalstadions, stratenveger, beheerder van een benzinepompstation en leerde ook vliegen om een bedrijf op te richten als luchtfotograaf. Hij gaf ook gitaarrecitals, o.a. bij de beroemde Amerikaanse schrijver Arthur Miller.
Miguel Llobet
Miguel Llobet
Uiteindelijk week Freek uit naar Mexico waar hij de folklore ging bestuderen van de Mexicaanse Indianen en begon ook hun muziek op te nemen voordat het teloor zou gaan door de opkomende Amerikaanse "beschaving." Om geld te verdienen schreef hij ook artikelen over zijn avonturen in Mexico voor het tijdschrift De Panorama. Na een aantal jaren streek hij neer bij de grote Piramide van Teotihuacan vlakbij Mexico City en leerde daar de plaatselijke indianen allerlei kunstnijverheid om in hun eigen onderhoud te kunnen voorzien. Hij stierf aan een infectie die hij ergens opgelopen moest hebben in een ziekenhuis in Mexico City. Ik ging nu even met grote sprongen door zijn leven heen maar vertel het uitgebreider op mijn Youtube site. Zie hierna de 4 filmpjes waarin ik hierover spreek: deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4. Ze zijn allen Engelstalig. 

Tevens een aantal foto's die ik doorgestuurd kreeg van een ver familielid van Freek Mulders die in Nederland woont. De laatste vrouw van Freek Mulders leeft nog in California en is een krasse dame van ver in de tachtig die zich nog altijd met muziek bezig houdt en die ik hoop te bezoeken komende september.

Freek Mulders
De enige foto van Freek Mulders waarop hij gitaar speelt.

Iberia
Freek Mulders richtte ook in Amsterdam een Spaans restaurant op onder de naam 'Iberia'

Freek Mulders
Hier een zeer tot de verbeelding sprekende Freek Mulders, nonchalant staande bij zijn vliegtuig waarmee hij luchtfotografie deed

Freek Mulders
Zijn medewerkers waarvan links op de foto zijn vrouw Corlu Collier die nog leeft en in California woont.

Freek te paard
Ook deze foto prikkelt de verbeelding. Freek Mulders ergens in Mexico gezeten op een paard. Hij zou wel de 'Indiana Jones' van de gitaar genoemd kunnen worden.

Dat wat de grondleggers, de 'Founding Fathers' van de flamencogitaar in Nederland betreft.

In de winter van 1969 kwam ik  voor de 3e maal aan in Madrid en nu met het doel er 2 jaar te blijven en mijn lessen te vervolgen met Niño Ricardo. Na een paar dagen nam ik contact  met hem op en de volgende morgen ging ik weer naar zijn huis in Calle Hortaleza.
Het weerzien was heel prettig want doorgaans was Ricardo zeer goed geluimd. Ik had nu veel vragen over zijn technieken en begeleiding, want Niño Ricardo was los van een groot solist ook een groot begeleider van zowel zang als dans.

M
anuel Serrapi (Niño Ricardo) werd geboren 1904 in Sevilla  en zijn vader was een amateur gitarist. Als jonge knaap bracht Ricardo kolen rond in Sevilla, gedragen door een ezel en vandaar dat hij in het begin de naam droeg van 'Manolo el Carbonero.' Later werd de naam Niño de Ricardo, oftewel zoon van Ricardo, want dat was de naam van zijn vader en later werd dat kortweg Niño Ricardo. Aanvankelijk was zijn vader helemaal niet blij toen Ricardo interesse voor de gitaar toonde en hij trachtte hem zelfs te demotiveren maar dat lukte natuurlijk niet. Ik denk dat zijn vader wist wat het leven normaal gesproken voor een artiest betekende in die tijd, vooral als je geen goed of groot artiest was.
Nino Ricardo
Niño Ricardo
Hij kon natuurlijk niet vermoeden dat zijn zoon ooit een groot gitarist zou worden maar wie dat wel vermoedde was de grote zangeres La Niña de los Peines.
Zij ontdekte Ricardo die toen inmiddels in het beroemde Café Novedades in Sevilla speelde naast de beroemde gitarist Javier Molina.

cafe bar teatro Novedades
Café-bar-teatro Novedades

De eerste plaatopnamen maakte Ricardo met de broer van Niña de los Peines en dat was de grote Tomas Pavón. Vanaf dat moment begon de muzikale carrière van Ricardo. Naast de vele plaatopnamen van zangers speelde Ricardo als gitarist in veel grote flamencogezelschappen. Beroemde en oudere gitaristen in die tijd waren Ramón Montoya, Manolo de Huelva en Javier Molina. De school van Ricardo is voor een groot deel geïnspireerd op deze oudere meesters en later drukte Ricardo daar zijn eigen stempel op en ontplooide een zeer grote creativiteit zowel muzikaal als technisch. Zijn sterkste punt was de zeer persoonlijke en orginele manier waarop hij de flamenco interpreteerde. Van de vele zangers die hij begeleidde kan ik er een aantal noemen. La Niña de los Peines, Manuel Vallejo, El Sevillano, Juanito Valderrama, Escacena, Canalejas de Puerto Real, Juan Varea, Porrina de Badajoz, Manolo Caracol, Antonio Mairena, El Chocolate enz….

Toen hij in 1966 met Melchor de Marchena meewerkte aan de beroemde platentrilogie van Antonio Mairena 'La Gran Historia del Cante Gitano Andaluz' onderging Ricardo een soort revival, vooral onder de jonge zangers en maakte hij platen met Enrique Morente, El Lebrijano, Manuel Mairena en Curro Malena. Ook maakte hij nog een aantal platen met oudere zangers zoals Pepe Pinto, El Sevillano y Porrina de Badajoz. Dat was allemaal zo van 1966 tot 1969. Zijn laatste plaat was met Curro Malena. Kort daarop werd Ricardo ziek en na een ziekbed van ruim een jaar had hij een korte opleving maar stierf uiteindelijk op 14 april 1972 in zijn geboortestad Sevilla.

Manuel Mairena en Nino Ricardo
Manuel Mairena en Niño Ricardo maakten samen een plaat in 1969

In feite had ik geluk want ik had nog 2 jaar les van hem voordat hij ziek werd. Ik heb Niño Ricardo in levende lijve mogen meemaken en heb vreselijk veel van hem geleerd en doe dat feitelijk nog. Bijna dagelijks luister ik naar zijn platen, iets wat ik al veel deed voordat ik bij hem op les kwam. Hij was voor mij de beste gitarist en zou hem nooit en te nimmer kunnen overtreffen hoewel……In 1 ding was ik beter en dat was met 'Jugar los Chinos' oftewel het spel wat men in Nederland Bamzaaien noemt geloof ik. Na de lessen gingen we vaak de stad in en meestal was dat Calle Nuñez de Arce en Calle de la Cruz. Daar troffen we meestal een vast gezelschap van zijn vrienden waaronder de gitaarbouwers Mariano y Faustino Conde oftewel Los Conde Hermanos, de gitarist Felix de Utrera, ook wel Enrique Morente en soms de vader van Paco de Lucía die de bijnaam van 'Cara Rucha' had. We liepen meestal een vaste aantal bars af en dat waren; La Campana, La Ostraría, La Oficina, bar Picardía en bar Gallango.
Vaak gingen we dan Bamzaaien en wie dan verloor moest het rondje betalen. Bamzaaien is een heel eenvoudig spel. Men gebruikt drie muntjes en neemt er 1,2,3, of helemaal geen in zijn rechterhand. Met bijvoorbeeld drie personen moet men dan raden hoeveel het er in totaal zijn. 'Pares' betekende een even aantal 'Nones' oneven en 'Aire' als je hand leeg was. Degeen die verkeerd raadde viel af tot er nog 2 personen over waren. Vaak bleven Ricardo en ik over en in de meeste gevallen raadde ik precies het aantal wat we in ons handen hadden. Ricardo moest dan het rondje betalen en dat deed hij vaak vloekend en je kunt wel begrijpen op wie. Dus slechts met dit simpele spel was ik zijn meerdere.

Nino Ricardo
Niño Ricardo

 

REAGEER OP DE COLUMN!

Huib Wilkes "El Payo Humberto"

~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~|~

De laatste, van de 3 columns die verschijnen onder de noemer "ciclo de verano" (zomerreeks),
gaat op 10 augustus 2013 online

 
neem contact op
Communicatie
Flamenco
Nieuwsberichten
Artistas
Agenda optredens
Winkelen (op een andere site)
Andere cultuuruitingen
flamencoschoenen
Danslessen nemen
Gitaarles nemen
Flamenco canon bekijken
Column lezen!
Pijsvraag winnen!
Dansschoenen kopen
Dansrok kopen
Flamenconieuws lezen!
Nieuwsbrieven lezen of op abonneren
link naar website van Humberto Payo
Mail ons via:
Link naar pagina waarop je feedback kunt geven
Link nar pagina waarop je je kunt aanmelden om de nieuwsbrief te ontvangen
Link naar pagina waarop de nieuwste prijsvraag staat en waar vanaf je de oplossing kunt insturen
Link naar pagina waarop je tweedehands zaken te koop kunt vragen of aanbieden middels een advertentie
Link naar pagina waarop je een verzoek tot linkuitruil kunt indienen

 

 

 

Graag ontvang ik je kritiek, verbetervoorstellen of aanvullingen
Copyright                  Sitemap                 Links                  Privacy
Zonnebloemveld in Andalucía